fbpx

Kompetencje miękkie – jaka jest ich rola w pracy zawodowej?

Efektywna współpraca z zespołem, kreatywność, komunikatywność – rekruterzy zwracają uwagę nie tylko na wiedzę i doświadczenie, ale też na cechy osobowości kandydata. Stale rośnie znaczenie kompetencji miękkich, czyli uniwersalnych umiejętności personalno-społecznych.

Charakterystyka kompetencji miękkich

Umiejętności miękkie to rozmaite zdolności wynikające z cech charakteru jednostki. Z tego względu nie można ich zmierzyć. Z drugiej strony podlegają one treningowi i rozwojowi, choć w największym stopniu zależą od dojrzałości oraz inteligencji emocjonalnej.

Kompetencje miękkie – podział i przykłady

Aby lepiej zrozumieć, czym dokładnie są kompetencje miękkie, warto poznać kilka przykładów. Dzielą się one na dwie grupy: umiejętności osobiste oraz interpersonalne. Te pierwsze dotyczą wszystkich cech związanych z efektywnym zarządzaniem własną osobą. Drugie natomiast określają zdolności komunikacyjne wykorzystywane do współpracy z innymi osobami.

Umiejętności osobiste – przykłady:

  • organizacja pracy własnej,
  • zdolności adaptacyjne,
  • odporność na stres.

Umiejętności interpersonalne – przykłady:

  • zdolności przywódcze,
  • delegowanie zadań,
  • motywowanie innych do działania.

​Rola kompetencji miękkich w firmie

Poza wykształceniem i zdobytym doświadczeniem, to właśnie kompetencje miękkie liczą się na rynku pracy. Są one bowiem potrzebne do sprawnego i efektywnego funkcjonowania w miejscu zatrudnienia. Mogą być sprawdzane w ramach rekrutacji – podczas rozmowy kwalifikacyjnej czy rozwiązywania testów. Należy pamiętać, że w środowisku zawodowym ważna jest dobra atmosfera i budowanie relacji, co przekłada się bezpośrednio na ogólną satysfakcję. Z tego powodu nawet najlepsze kompetencje twarde nie będą wystarczające, gdy zabraknie unikalnych cech osobowości.

Więcej artykułów znajdziesz na: https://porady.pracuj.pl/